| Wadowice | 
	
		
			
				| Wd | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1888  ❋  SGS - Schlesischen und Galizischen Städtebahnlinie / Kolej Miast Śląskich i Galicyjskich
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 259 m 
			 | 
		 
	 
 
	 | 
  | Takiego dworca - pięknie odnowionego i zadbanego może pozazdrościć Wadowicom niejedno o wiele większe miasto. Ale przecież wiadomo dlaczego tutejsza stacja tak wygląda - to tutaj przyjeżdżają pielgrzymi i turyści do rodzinnego miasta Ojca Świętego Jana Pawła II. Są tylko dwa niepokojące szczegóły o których później... | 
  | Widok na północny zachód - wyjazdy stronę Bielska Białej przez Andrychów i Kęty (linia ta okrąża miasto od strony północnej) oraz do Trzebini. | 
  |   | 
  | 
	
2 zdjęcia powyżej:
 ---> górne - budynek stacji - widok od strony północnej. Przed remontem stacji i modernizacją układu torowego (rok 2007) po prawej stronie był jeszcze jeden, ślepo kończący się tor. Budowa przejścia podziemnego spowodowała jego likwidację.
 ---> dolne - widok na południowy wschód w stronę Beskidu Małego. Wyjazd w stronę Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony (za stacją przez most na Skawie lekko w lewo). Ponadto jeszcze pod koniec lat 80-tych istniał drugi wyjazd w tym kierunku do stacji Skawce. Odcinek Wadowice - Skawce został zlikwidowany w latach 1988 - 92 z powodu budowy zapory wodnej w Świnnej Porębie na rzece Skawie. Inwestycja ta do dziś (rok 2009) nie została ukończona.
  
Mapa przedstawia powolną ale konsekwentną likwidację węzła kolejowego w Wadowicach.
 ●●● linie istniejące i czynne w ruchu pasażerskim oraz towarowym czyli odcinki Wadowice - Bielsko Biała i Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona.
 ●●● zdemontowany w roku 1988 z powodu podanego powyżej odcinek do stacji Skawce.
 ●●● istniejąca ale praktycznie nieczynna od roku 2002 i pozbawiona sieci trakcyjnej od roku 2003 linia do Spytkowic i dalej do Trzebini.
	 | 
  | Na stację wjeżdża pociąg osobowy (jednostka EN57-855) z Krakowa Głównego do Bielska Białej Głównej. Pociąg ten odjedzie stąd o 15:08. | 
	
	Wadowice mapa topograficzna rok 1934
	 | 
	Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. | 
	Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 | 
	tabela nr 138: Wadowice - Bolęcin - Chrzanów / Trzebinia Siersza. | 
	Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 | 
	tabela nr 139: Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Wadowice - Bielsko Biała Główna. | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Wadowice ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Wadowice ❋ 
	Baza Danych Kolejowych
 - 
	Stacja Wadowice ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
 - 
	Stacja Wadowice ❋ 
	Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
 - 
	Osiołkiem po Galicji Zachodniej, 12-V-2007 ❋ 
	Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
	
   | 
	| Pierwszy niepokojący szczegół: Wadowice były jeszcze w latach 80-tych ruchliwą, węzłową stacją z której można było wyjechać w czterech kierunkach. Stagnacja rozpoczęła się w roku 1988 wraz z rozbiórką odcinka Wadowice - Skawce wykorzystywanego nawet w ruchu dalekobieżnym (kilka pociągów z północy Polski do Zakopanego). Ale jeszcze kilka lat temu oprócz nocnego pociągu pospiesznego relacji Zakopane - Wrocław Główny - Szczecin Główny (który trafił tu po wyrzuceniu go z linii Sucha Beskidzka - Żywiec) pojawiał się tutaj drugi nocny pośpiech Zakopane - Łódź Fabryczna. Pociąg ten jechał dalej trasą do Trzebini. Dzisiaj odcinek Wadowice - Spytkowice wykorzystywany jest już tylko w ruchu towarowym (pociągi pasażerskie nie jeżdżą tędy od roku 2002) a z odcinka Spytkowice - Trzebinia zdjęto już sieć trakcyjną i jest on w kilku miejscach nieprzejezdny. | 
	
		
			
     			| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WADOWICE | 
			 
			
     			| 1987 | 
    			 ---> SKAWCE | 
			 
			
     			| 2002 | 
    			 ---> SPYTKOWICE | 
			 
		 
	 | 
	Drugi niepokojący szczegół: Niestety - pasażerska komunikacja kolejowa wokół Wadowic chyli się ku upadkowi. Oprócz wspomnianych już wcześniej nieczynnych lub zlikwidowanych linii wychodzących z tego węzła przez jakiś czas nie funkcjonował także odcinek do stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Okazją do powrotu Wadowic na kolejową mapę Polski miało być pojawienie się tutaj Pociągu Papieskiego - specjalnie przygotowanego przez nowosądecki NEWAG (dawne ZNTK Nowy Sącz) zespołu trakcyjnego EN61 jeżdżącego tu od czerwca 2006 roku z Krakowa Głównego. To dzięki tej inicjatywie gruntownie odnowiono wadowicką stację i zmodernizowano linię do Kalwarii Zebrzydowskiej. Mam jednak wrażenie że oferta Pociągu Papieskiego chyba uległa wyczerpaniu. Korzysta z niego coraz mniej pielgrzymów. W ogóle na tutejszym dworcu jest przeraźliwie pusto. Brak całościowych i atrakcyjnych dla pasażerów rozwiązań w sprawie kolei pomiędzy Kalwarią Zebrzydowską a Bielskiem Białą (na razie górą są tu busiarze) może spowodować że niebawem elegancki dworzec w Wadowicach będzie można zamknąć lub wynająć do innych celów. | 
	  | 
	Semaforek krajoznawczy.
  Wadowice - ulica Kościelna 7. To tutaj 18 maja 1920 roku urodził się Karol Józef Wojtyła - przyszły papież Jan Paweł II. Z dworca kolejowego uliczkami Wadowic jest tutaj około kilometra. | 
	"Pociąg papieski" - linki zewnętrzne
		
- 
	Poświęcenie Pociągu papieskiego - Kraków Łagiewniki, 27-V-2006  ❋ 
	Mundkowa Galeria Kolejowa
 - 
	Pociąg papieski - Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska, 10-VI-2006  ❋ 
	Mundkowa Galeria Kolejowa
	
   | 
	
		
			
     			  | 
    			Jeżeli kursowanie Pociągu papieskiego na trasie do Wadowic zaczyna mijać się z celem, to  EN61 w papieskich barwach powinien zacząć jeździć jako pociąg pospieszny na najbardziej eksponowanej w tych stronach linii Kraków - Zakopane. Tatry to przecież także ulubione góry Ojca Świętego Jana Pawła II. Na niej "papieski" EN61 równie mocno przywoływać będzie do pamięci Jego osobę... | 
			 
		 
	 | 
 |  | 
 |