| Spytkowice | 
	
		
			
				| Sp | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1884  ❋  GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 228 m 
			 | 
		 
	 
 
	 | 
  | Mały, odrapany domek który próbuje pełnić obowiązki budynku stacyjnego całkiem dużej i rozbudowanej stacji. Ujęcie z peronu 1 od strony wschodniej. | 
  | Stacja duża ale mocno podupadła. Pomimo dwóch peronów, czterech torów "pasażerskich" i siedmiu torów postojowych wszystkie pociągi towarowe traktują obecnie tutejszą stację tylko jako etap tranzytowy. | 
  | Dlatego na ogół jest tu pusto jak na mongolskim stepie. | 
  |   | 
  | 
	
Na dwutorowej trasie Oświęcim - Skawina - Kraków Płaszów nieustająco prowadzony jest bardzo duży ruch towarowy przy praktycznie zerowym ruchu pasażerskim, który od kilkunastu lat i tak nie był na tej linii zbyt widoczny. Natomiast trasa prostopadła prowadząca z Trzebini do Wadowic (jeszcze 20 lat temu zelektryfikowana) jest nieczynna, nieprzejezdna w obu kierunkach i wystawiona na odstrzał. Taki stan rzeczy ma się praktycznie od początku obecnego stulecia. Widok na zachód - wyjazdy do Oświęcimia (na wprost) i nieczynny do Wadowic (za stacją łuk w lewo). Po prawej nastawnia wykonawcza "Sp1".
  
Mapa przedstawia praktyczną likwidację węzła kolejowego w Spytkowicach pod koniec XX wieku.
 ●●● linia istniejąca (dwutorowa i zelektryfikowana) czyli magistrala Kraków Płaszów - Skawina - Oświęcim.
 ●●● linia teoretycznie istniejąca z Trzebini do Wadowic (jednotorowa i kiedyś nawet zelektryfikowana) nieczynna od roku 2002, w praktyce częściowo nieprzejezdna i rozkradziona.
	 | 
	  | 
	Wieża ciśnień to jedna z niewielu pamiątek po węzłowym charakterze stacji. | 
	  | 
	Ujęcie z peronu 2 na wschód - wyjazdy do Skawiny (na wprost) i nieczynny do Trzebini (za stacją łuk w lewo). Zdemolowane wiaty peronowe (wiatr porozwiewał daszki po okolicy) dopełniają niezbyt przyjemnego wyglądu stacji. | 
	  | 
	Przeskok na peron 1 - budynek stacji - widok od strony zachodniej. | 
	| Regularny ruch pasażerski na odcinku Skawina - Oświęcim został wznowiony po przeprowadzeniu całkowitej modernizacji linii 10 grudnia 2023 roku. | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Spytkowice ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Spytkowice ❋ 
	Baza Danych Kolejowych
 - 
	Stacja Spytkowice ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
	
   | 
	
		
			
     			| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE | 
			 
			
				| 2002 | 
				---> Bolęcin - TRZEBINIA | 
			 
			
				| 2002 | 
				---> WADOWICE | 
			 
			
				| 2012 | 
				---> SKAWINA |  
				| Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim. | 
			 
			
				| 2012 | 
				---> OŚWIĘCIM |  
				| Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim. | 
			 
		 
	 | 
	
		
			
     			| Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE | 
			 
			
     			| 7573 | 
    			 ---> OŚWIĘCIM (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii) | 
			 
			
     			| 7573 | 
    			 ---> SKAWINA (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii) | 
			 
		 
	 | 
 |  | 
 |