| Terespol |
| Tr |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1867 ❋ WTŽD - Warszawsko - Terespolskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Terespolska
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
|
Wysokość n.p.m. 135 m
|
|
 | Ujęcie z końca peronu 1 w kierunku zachodnim - wyjazd do Białej Podlaskiej i Łukowa. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe F7 i F5. Uwaga: przejście przez tory jest wyłącznie przejściem służbowym i lepiej nie drażnić śpiącego lwa ! Tutaj rządzi Straż Graniczna. |
 | Budynek dworca widziany z peronu 1 od strony zachodniej. Na torze 7 zestaw Polregio EN57AL-3007 do Łukowa w kolorze smutno - granatowym. |
 | Peron 1 - ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej stronie mamy schodki na częściowo utwardzony parking. |
 | Wschodni koniec peronu 1. Dalej za zakrętem po stronie prawej znajdują się 3 tory postojowe dla składów IC i Polregio. Natomiast po stronie lewej torem 1 wyjeżdża powoli w stronę granicy z Białorusią skład towarowy z chińskimi kontenerami. Zapewne pustymi :) Z przodu spalinowóz SM42 w barwach PKP Cargo. Po opuszczeniu stacji skręci w lewo na niezelektryfikowany odcinek do Brześcia Północnego. |
 | Ogólne spojrzenie na stację z peronu 1 od strony wschodniej. |
 | Budynek dworca widziany z peronu 1 od strony wschodniej. |
 | Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. |
 | Peron 2 tor 5. Płotek oddziela część peronu krajową (po prawej) od części przeznaczonej do odprawy granicznej i celnej (po lewej). Od 11 grudnia 2020 roku z uwagi na brak jakichkolwiek pociągów pasażerskich jadących z Polski na Białoruś i do Rosji podział ten nie ma żadnego znaczenia. |
 | Ciąg dalszy peronu 2. Z uwagi na kilkunastowagonowe, międzynarodowe stodoły kolei RŻD (wcześniej SŻD) jakie się tu kiedyś zatrzymywały jego długość wynosi ponad 400 m. W latach 70-tych wyjeżdżało tędy od pięciu do sześciu bezpośrednich pociągów do Moskwy i Kijowa dziennie - w tym "Ost West Express" i "Moskau Express" z Berlina Ostbahnhof, "Praha Express" z Pragi i Wiednia oraz jeden z najbardziej prestiżowych w tamtych czasach pociągów PKP "Polonez" z Warszawy Zachodniej. Przejeżdżało tędy także kilka tranzytowych, wojskowych eszelonów pasażerskich z NRD ale nie były one dostępne do wsiadania na terytorium Polski. |
 | Koniec peronu 2 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Brześcia nad Bugiem i semafory wyjazdowe K5 i K7. |
 | Po lewej nastawnia wykonawcza "Tr1". Za nią następuje rozejście się szlaku na dwa odcinki graniczne: południowy, zelektryfikowany (ale tylko nad torem 1435 mm), pasażerski do Brześcia Centralnego) oraz północny, niezelektryfikowany, towarowy do Brześcia Północnego. Stąd do granicy są jeszcze 2 km. Obydwie linie graniczne przekraczają Bug w postaci splotów 1435 / 1520 mm. Na stacji w Terespolu nie wykonuje się operacji przeładunkowych ani przestawczych. Przestawki dla pociągów pasażerskich są (a właściwie były) wykonywane w Brześciu (hala w obrębie stacji Park Bug). |
 | Ogólne spojrzenie na stację z peronu 2 od strony wschodniej. |
 | Peron 2 tor 3 czyli odgrodzona część terespolskiego dworca. Po prawej, za kolejnym płotkiem peron 3 który także przystosowany jest (pod względem długości) do przyjmowania długich składów pasażerskich. Tor 3 - jak widać - nie nosi śladów użytkowania :/ Dalej tory towarowo - tranzytowe "normalne" 1 i 2. |
 | Ponownie budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Jak widać "kibelek" Polregio do Łukowa już sobie pojechał. |
 | Ujęcie z peronu 2 w kierunku zachodnim - wyjazd do Białej Podlaskiej i Łukowa. Po prawej nastawnia dysponująca "Tr". Szlak dalej w tym kierunku jest trzytorowy: dwa zelektryfikowane tory "normalne" 1435 mm i niezelektryfikowany tor "szeroki" 1520 mm prowadzący do "suchego portu" czyli jednej z największych w Europie towarowej stacji przeładunkowej w Małaszewiczach. |
 | Na tor 7 podstawia się Stadler FLIRT ED160-014 jako IC 1120 "Podlasie" do Warszawy Zachodniej który odjedzie z Terespola o 14:37. W czasach zamierzchłych pociąg ten jechał w relacji dłuższej bo aż do Łodzi Fabrycznej. |
 | Budynek dworca od strony podjazdu. Jego modernizację ukończono w roku 2012. W jej ramach odnowiono elewację, wykonano kamienne posadzki oraz wymieniono dach, drzwi i okna. W holu kasowym zainstalowano elektroniczne tablice informacyjne. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych - wykonano pochylnie dla wózków i zamontowano windę. Jest tu teraz bardzo elegancko tyle że od pięciu lat nie pełni on swojej roli zasadniczej czyli dworca międzynarodowego i nie podejrzewam aby w najbliższym czasie się to zmieniło :| Najpierw niech za Bugiem wrócą do polityki w miarę europejskie (a nie ruskie) zasady cywilizacyjne. |
Terespol mapa topograficzna rok 1931
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Terespol ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Terespol ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Terespol ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Zakazane pociągi ❋ www.wikipedia.pl
|
 |
Semaforek krajoznawczy.
Teraz startujemy w podróż krajoznawczą wzdłuż Bugu czyli obecnej, wschodniej granicy Polski i najpierw zatrzymujemy się w Janowie Podlaskim. A tu niepodzielnie rządzą i miejscowości na świecie sławę przynoszą konie czystej krwi arabskiej. W Janowie znajduje się najstarsza w Polsce państwowa stadnina koni założona w 1817 roku. Historia i główna przyczyna jej powstania sięga więc końca wojen napoleońskich. |
 |
Semaforek nie jest miejscem godnym opisywania zalet, charakteru i piękna nie tylko tej końskiej rasy ale koni w ogóle. Co tu dużo opisywać: 2 i pół godziny spędzone w stadninie na zwiedzaniu z panią przewodnik udowadniają że to przesympatyczne i mądre zwierzaki. Można je nawet poczęstować trawką (ale nie tą o której myślicie) albo listkiem :) Na pewno podejdą, zjedzą i dadzą się pogłaskać po nosie. |
 |
Jeden z najbardziej znanych budynków stadniny - Stajnia Zegarowa. |
 |
Miejsce przeprawy promowej przez Bug pomiędzy Gnojnem i Niemirowem. Jest to pierwsze miejsce wzdłuż biegu rzeki gdzie można przemieścić się pomiędzy jej brzegami - Bug od kilkuset metrów płynie już całkowicie przez terytorium Polski. Przeprawa uzależnione jest od stanu wody na rzece - niestety latem 2025 roku była nieczynna a prom gdzieś zaginął. Oficjalnym powodem nieprzepływalności Bugu w tym miejscu był bardzo niski poziom wody w rzece oraz łachy piachu, które pojawiły się na trasie promu. |
 |
Od miejsca (nie) kursowania promu widać granicę z Białorusią na prawym brzegu rzeki. |
 |
 |
 |
Koniec granicznego odcinka rzeki Bug. Na prawym brzegu widać początek bariery granicznej która z powszechnie znanych przyczyn stanęła na lądowej części granicy polsko - białoruskiej w roku 2022 pomimo histerycznego prucia mord przez ówczesną zakichaną opozycję parlamentarną oraz zgraję pierdolniętych celebrytów. Jej całkowita długości to około 180 km. Oprócz stalowego płotu o wysokości 5 m zwieńczonego zwojami concertiny po naszej stronie mamy jeszcze pas ziemi pokryty drutem kolczastym oraz system monitoringu TV. Ciekawostką geograficzną tego miejsca jest fakt że to najdalej na zachód wysunięty punkt Białorusi. Przed II wojną tym samym śladem prowadziła granica województw białostockiego (po lewej) i poleskiego (po prawej). |
 |
Ostatni nadbużański polski znak graniczny. |
Niemirów mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
| |
|