| Mrągowo | 
	
		
			
				| Mr     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
 
	
  | 
 
| Sensburg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |  | Żądzbork | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |  
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1898  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 160 m 			 | 
		 
	 
 
	 | 
 
  | Jedyny peron tutejszej stacji i ujęcie w kierunku północnym. Po opuszczeniu stacji linia łukiem o 90° w lewo skręca na zachód w stronę Biskupca Reszelskiego i Czerwonki. |    | To samo ujęcie z niepozorną nastawnią dysponującą "Mr", semaforami kształtowymi i ulicą Olsztyńską zamykaną na rogatki. Podejrzewam że dość rzadko (z uwagi na liczbę przyjeżdżających tu pociagów). Gdzieś tutaj po prawej znajdowała się końcowa stacyjka wąskotorówki z Kętrzyna. Linia ta - zlikwidowana w roku 1971 przeciskała się zakosami przez miasto na północ. |    | Budynek stacji od strony peronu - wygląda koszmarnie, ale przecież ostatni pociąg pasażerski odjechał stąd w roku 2010. Ładniejsza część budowli od strony miasta służy jako dworzec autobusowy. |  
  |   | 
 
  | 
 
	
2 zdjęcia powyżej:
 ---> górne - wyjazd w kierunku południowym do Mikołajek i Ełku, ale nie tylko. Po prawej sznureczek cystern. Czyżby ktoś w okolicy handlował paliwami ?
 ---> dolne - raz jeszcze wyjazd w kierunku południowym. Kilometr dalej od linii do Ełku (odbijającej w lewo na wschód) odchodziła na wprost linia do Rucianego Nidy. To ten szlak - zdemontowany pod koniec ostatniej wojny przez Rosjan i wywieziony do ZSRS był wybudowany jako pierwszy. 
  
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Mrągowie.
 ●●● istniejąca linia do Czerwonki czynna w ruchu towarowym.
 ●●● istniejąca ale nieczynna od roku 2009 linia do Orzysza.
 ●●● linia do Rucianego Nidy zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
 ●●● linia wąskotorowa do Kętrzyna zlikwidowana w 1971 roku.
	 | 
 
	Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 | 
	tabela nr 513: Kętrzyn Wąskotorowy - Sławkowo - Ryn / Mrągowo Wąskotorowe. | 
 
	Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 | 
	tabela nr 514: Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk. | 
 
	Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 | 
	tabela nr 514: Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk. | 
 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Mrągowo ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Mrągowo ❋ 
	Baza Danych Kolejowych
 - 
	Stacja Mrągowo ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
 - 
	Linia Ełk - Mikołajki - Mrągowo - Czerwonka ❋ 
	Zbąszynek, Kolej i Ja
	
 - 
Linia Orzysz - Mrągowo - Biskupiec ❋ Kolej na Mazurach
	
   | 
 
	
		
			
     			| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach normalnotorowych wychodzących ze stacji MRĄGOWO | 
			 
			
				| 1945 | 
				---> RUCIANE NIDA (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) | 
			 
			
				| 2009 | 
				---> Mikołajki - Orzysz - EŁK | 
			 
			
				| 2010 | 
				---> Biskupiec Reszelski - CZERWONKA | 
			 
		 
	 | 
 
	| Ostatni pociąg pasażerski do Olsztyna Głównego przez Czerwonkę odjechał stąd 1 maja 2010 roku. Ale chyba widać niewielkie światełko w ciemności, o czym poniżej. | 
 
	
		
			
     			  | 
     			  | 
	 			Inwestycja będzie miała na celu przywrócenie przejezdności linii kolejowej nr 223 na całej jej długości, tak aby umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich przez centrum Mazur. W ramach projektu odbudowana zostanie także infrastruktura stacyjna. Realizacja projektu pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich m.in. do Mrągowa, Mikołajek oraz Orzysza i oznaczać będzie, że Olsztyn i Ełk będą połączone już nie dwiema, a trzema liniami kolejowymi. A przecież kiedyś tak już było.
  Konkret czy tylko obietnica wyborcza ?
				 | 
			 
		 
	 | 
 
	| Na zakończenie wizyty na stacji PKP w Mrągowie zamieszczam w całości przedruk tekstu Jerzego Szmita zamieszczonego w serwisie internetowym wPolityce.pl dotyczącego kulisów budowy (o ile wreszcie do niej dojdzie) drogi ekspresowej S16 przez Mazury. Tekst ten pośrednio dotyczy także nieczynnej od dziesięcioleci linii kolejowej nr 223 z Czerwonki przez Mrągowo i Mikołajki do Ełku. | 
 
	 | 
 
 | 
 
 
 |