| Orzysz | 
	
		
			
				| Or | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
	
  | 
| Arys | przedwojenna niemiecka nazwa stacji | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1905  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 121 m 			 | 
		 
	 
 
	 | 
  | Budynek stacji wraz z przyległościami widziany od północy czyli od obecnego wjazdu z Ełku. | 
  | Nowa rampa przeznaczenia ogólnowojskowego. W tym miejscu nasi dzielni sojusznicy z NATO mogą się wypakować z ciężkim sprzętem a później już hajda na bezkresne niczym Dzikie Pola poligony dawnych JW w Orzyszu i Bemowie Piskim. Tutaj naprawdę można sobie poszaleć ! | 
  | Ujęcie na północ - obecny wyjazd do Ełku oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Giżycka. Odcinek Ełk - Orzysz działa obecnie jako bocznica wojskowa, stąd dość gruntownie zmodernizowany układ torowy oraz nowa sygnalizacja świetlna. Po prawej nastawnia dysponująca "Or" która steruje ruchem na całej stacji. | 
  | Ujęcie na południe i całkowita zmiana nastroju - obecny (ale nieczynny) wyjazd do Mrągowa oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Pisza. Środkowa mazurska linia z Orzysza w kierunku Mikołajek nie działa od ponad 10-ciu lat, ulega nieodwracalnej degradacji technicznej a perspektywa powrotu na nią pociągów jest - delikatnie rzecz ujmując - bardzo nieokreślona. Zdrowy rozsądek w przypadku tego szlaku komunikacyjnego nie funkcjonuje. | 
  |   | 
  | 
	
Żadna z linii kolejowych przechodzących przez Orzysz nie przetrwała II wojny. W roku 1945 wszystko co miało nawet luźny związek z kolejnictwem zostało zdemontowane (lub zniszczone) przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRS, a więc po prostu zrabowane. Mieli rozmach, skurwysyny. Przywrócenie przejezdności szlaku Ełk - Orzysz - Mrągowo nastąpiło w roku 1949, odcinków do Pisza i Giżycka odbudowywać nie próbowano. Wyobraźmy sobie funkcjonujący obecnie, południkowy szlak kolejowy biegnący wzdłuż wschodniego skraju Wielkich Jezior Mazurskich - tak od Pisza do Węgorzewa. Bajka - prawda ?
  2 zdjęcia powyżej - zabudowania stacyjne widziane od strony południowej.
  
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Orzyszu.
 ●●● istniejąca linia do Ełku czynna w ruchu towarowym (wojskowym).
 ●●● istniejąca ale nieczynna od roku 2009 linia do Mrągowa.
 ●●● linie do Pisza i Giżycka zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.
	 | 
  | Budynek stacyjny - ujęcie od strony podjazdu. Ponure, ciemne, zamknięte na głucho gmaszysko które niewiele mówi o dawnych, nieco lepszych dziejach tej mazurskiej stacji. | 
	
	Orzysz mapa topograficzna rok 1931
	 | 
	Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Orzysz ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Orzysz ❋ 
	Baza Danych Kolejowych
 - 
	Stacja Orzysz ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
		
 - 
Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Orzysz (Lötzen - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
		
 - 
Szlak Połamanych Semaforów Pisz - Orzysz (Johannisburg - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
	
  
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Ełk znajdują się na stronie stacji Mrągowo.
	 | 
	
		
			
     			| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORZYSZ | 
			 
			
				| 1945 | 
				---> GIŻYCKO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) | 
			 
				
				| 1945 | 
				---> PISZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) | 
			 
			
				| 2009 | 
				---> Mikołajki - MRĄGOWO | 
			 
			
				| 2009 | 
				---> EŁK | 
			 
		 
	 | 
 |