Zegrze Południowe
Ze

 Oddano do użytku w roku 1897  ❋  PŽD - Priwislinskaja Železnaja Doroga / Kolej Nadwiślańska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025  Wysokość n.p.m. 80 m 

min 651 1.jpgTor przy peronie 1 widoczny od strony końca linii. Nieco dalej podwójny skład SKM złożony z dwóch Impulsów II 45WEa - produkcja NEWAG Nowy Sącz. Z tyłu zestaw o numerze 009, z przodu numer nieustalony bo nie chciało mi się do niego biec w deszczu :) SKM S4 odjedzie za chwilę do Piaseczna przez Legionowo i Warszawę Gdańską.
min 651 2.jpgKoniec linii w Zegrzu Południowym. Tor 1 zamyka semafor zaporowy E, tor sąsiedni 2 semafor D. Na razie tyle sygnalizacji tu wystarcza. Czy na zawsze ?
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Zegrze Południowe ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Przystanek Zegrze Południowe ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Przystanek Zegrze Południowe ❋  Atlas Kolejowy Polski
1* Budowę linii kolejowej z Legionowa do Zegrza ukończono w roku 1897. Nie powstała ona bynajmniej z powodów rekreacyjnych ponieważ o Zalewie Zegrzyńskim nikt wówczas nawet nie śnił :) Zasadniczym powodem jej powstania była Twierdza Zegrze - kompleks umocnień wkomponowanych w wysoki północny brzeg Narwi w ramach Warszawskiego Rejonu Fortecznego, wzniesione przez Rosjan na przełomie XIX i XX wieku. Rosyjski zaborca spodziewał się rychłej wojny z Prusami więc wtedy, na przełomie stuleci powstały także odcinki kolejowe o znaczeniu wojskowym z Łap i Małkini do Ostrołęki.
Interesująca nas linia kolejowa nigdy nie przedostała się na drugi brzeg Narwi - posiadała tylko wąskotorowe przedłużenie po którym do dziś pozostały się filary z wieżyczkami sterczące z Zalewu Zegrzyńskiego obok mostu z DK nr 61. Można je sobie spokojnie obejrzeć jadąc w stronę Legionowa samochodem ponieważ zawsze jest tu korek.

2* Czasy powojenne linii do Zegrza to jej elektryfikacja w roku 1972. Wówczas miejscowość ta miała już niebagatelne znaczenie wypoczynkowe (głównie dla mieszkańców Warszawy) z uwagi na powstały tu w roku 1963 zbiornik retencyjny na Narwi. Razem z EZT komunikacja kolejowa w Zegrzu dojechała do roku 1995. Wtedy na fali rosnącego w Polsce i trudnego do opisania w sposób nieobelżywy dla ówczesnych władz PKP trendu do likwidacji "zbędnych" linii kolejowych ruch pasażerski został na niej wstrzymany. Oficjalnie 28 maja 1995 roku komunikację na odcinku Legionowo - Zegrze przejęły autobusy a szlak z Legionowa przez Wieliszew i Radzymin do Tłuszcza stał się tylko i wyłącznie linią towarową. W roku 2000 zlikwidowano w Zegrzu Południowym sieć takcyjną.

3* Samorząd województwa mazowieckiego wraz z Kolejami Mazowieckimi zaczęły nieśmiało przebąkiwać o reaktywacji linii w roku 2017 a 4 lata później ruszyły prace budowlane. Pierwszy pociąg KM wjechał do Zegrza 10 czerwca 2023 roku czyli prawie dokładnie po 30-tu latach przerwy. Obecnie ruch z Legionowa do Zegrza Południowego leży w gestii warszawskiej SKM - dojeżdża tu linia S4 w takcie godzinnym.
  Kolej Północnego Mazowsza.

A teraz conieco o fantastycznej wizji przedłużenia linii z Zegrza przez Serock, Pułtusk i Maków Mazowiecki aż do Przasnysza. Wizji - co tu dużo ukrywać - odważnej ale mogącej się spodobać. Wpisanej ponadto do listy projektów Kolej Plus (jako jednej z czterech na terenie Mazowsza) co przydaje jej pozoru realności.

Na trasie (jednotorowej i zelektryfikowanej) będzie 12 przystanków a czas przejazdu pomiędzy Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów (czyli zapewne warszawska SKM) zadeklarował uruchomienie minimum 14 pociągów na dobę. Ale zalecam ostrożność. Północny fragment Mazowsza pamięta co najwyżej niezależne od siebie dawne sieci kolei wąskotorowych - Nasielskiej i Mławskiej. Miasta średniej wielkości rozbudowały się tutaj bez kolei co powoduje że teraz będzie jej trudno dotrzeć w ich bezpośrednie sąsiedztwo. Groźba wielokilometrowych odległości przystanków SKM od centrów Serocka, Pułtuska i Makowa Mazowieckiego jest bardzo realna co może stanowić praktyczną przeszkodę w powszechnym korzystaniu z pociągów. Poza tym Kolej Północnego Mazowsza ma ślepo kończyć się w Przasnyszu. Oj - oby nie skończyło się to tak jak w przypadku wygaszonego już wielkopolskiego projektu linii Konin - Turek oraz napotykającego na coraz większe problemy projektu z Małopolski czyli połączenia Kraków - Myślenice. Ale stawiam na Kolej Północnego Mazowsza i bardzo tej komunikacyjnej inwestycji kibicuję :)

Kupujemy więc popcorn, wygodnie siadamy w fotelach i przyglądamy się efektom. Początek budowy ma nastąpić w roku 2029 a koniec realizacji przewidziano na rok 2033. Jeżeli tego końca doczekamy to będzie to najdłuższa linia kolejowa zrealizowana w III RP - całe 73 km. Wow !
ROZKŁAD JAZDY

Zegrze Południowe

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część zachodnia | Województwo Mazowieckie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 651 |

Liczba gości na stronie Zegrze Południowe od 17 sierpnia 2025: 130
Data i czas poprzedniego wejścia: 3 listopada 2025 / 20:35
Średnia wejść dziennie: 1.63

Wpis do bazy MySQL: 17 sierpnia 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 31 października 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.017 sek