| Radzymin | 
	
		
			
				| Rn | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1936  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 88 m 
			 | 
		 
	 
 
	 | 
	| Strona zawiera także opis dawnej stacji Radzymin Wąskotorowy. | 
  | Przy dworcu PKP w Radzyminie zatrzymujemy się na nieco prowizorycznym parkingu położonym w sąsiedztwie południowej krawędzi stacji. To widok z tego parkingu w kierunku zachodnim. | 
  | Budynek dworca widziany z jedynego tutaj peronu wyspowego na który dostać się można przejściem w poziomie torów. Po prawej na pierwszym planie semafor wyjazdowy D z toru 1 w kierunku Legionowa. | 
  | Ujęcie w kierunku zachodnim - semafory wyjazdowe C oraz E i wyjazd do Legionowa. W głębi nastawnia "Rn" sterująca ruchem na całej stacji. | 
  | Tablica z nazwą stacji nieco się sprała, chyba że to jakiś szczególny zamysł artystyczny czyli marmurkowanie :) | 
  | Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Tłuszcza. | 
  | Jest 10:15. Na tor 1 wjeżdża jednoczłonowy szynobus SA135-022 (produkcja PESA Bydgoszcz) jako pociąg Kolei Mazowieckich relacji Sierpc - Tłuszcz. W Tłuszczu znajduje się główna baza spalinowego taboru KM. | 
  | W roku 2022 Radzymin powrócił na mapę pasażerskich połączeń w obrębie województwa mazowieckiego. Są ich dwa rodzaje. Połączenia jednostkami spalinowymi do Tłuszcza (a w drugą stronę do Nasielska) to rzadkość ponieważ są to wyłącznie kursy dojazdowe na niezelektryfikowane linie Nasielsk - Płońsk - Sierpc oraz Sierpc - Płock. Głównym powodem do zadowolenia jest jednak uruchomienie linii SKM S40 do Piaseczna przez Legionowo i Warszawę Gdańską realizowane w takcie zasadniczo godzinnym - chociaż są przerwy dwugodzinne. Wcześniej czyli w latach 2000 - 2006 i 2010 - 2022 była to linia raczej towarowa. | 
  | Raz jeszcze ujęcie w stronę Tłuszcza. Po prawej największy ale i tak całkowicie zajęty parking w Radzyminie - spora część miasta pojechała do pracy w stolicy :) | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Radzymin ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Radzymin ❋ 
	Baza Danych Kolejowych
 - 
	Stacja Radzymin ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
	
   | 
 |  | 
	
  | 
| Radzymin Wąskotorowy
	 | 
	
		
	 | 
	
  | 
| Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. | 
  | Centrum miasta i zaasfaltowany plac równoległy do Alei Jana Pawła II. To dawna równia stacyjna - kiedyś w tym miejscu kończyła się Radzymińska Kolej Dojazdowa alias Marecka Kolej Wąskotorowa łącząca Radzymin ze stolicą. Po roku 1949 była to stacja Warszawa Targowa wciśnięta pomiędzy normalnotorowy dworzec Warszawa Wileńska i ulicę sowieckiego trepa Świerczewskiego (to praska końcówka Trasy W-Z) przemianowaną w roku 1991 na Aleję Solidarności. | 
  | Dawny budynek dworca wąskotorowego pięknie się prezentuje i obecnie pełni funkcje notarialno - prawne. | 
  | Kolejka marecka kursowała do 31 sierpnia 1974 roku i niedługo później została zlikwidowana w związku z rozbudową ulicy Radzymińskiej w Warszawie. Budynek dworca w Radzyminie to jedna z niewielu pamiątek jakie się po kolejce zostały. | 
  | Pozostajemy jeszcze w okolicy dworca wąskotorowego. To pamiątkowy obelisk wraz z Krzyżem Walecznych 1920-1939 i tablicą przypominającą o jednej z najbardziej krwawych i ciężkich bitew całej wojny pomiędzy Polską a bolszewicką Rosją. Bitwa ta toczyła się wokół miasta pomiędzy 13 a 16 sierpnia 1920 roku. | 
  | "Pamięci kolejarzy kolejki wąskotorowej wspomagających wojsko w bitwie z bolszewikami o Radzymin w dniach chwały 1920 roku".
  Mówiąc bardziej dosadnie - w bitwie z azjatyckim, obleśnym, śmierdzącym kurestwem idącym na Warszawę. Myślę że gdyby ramię semafora było ustawione w pozycji STÓJ jego symboliczna wymowa byłaby mocniejsza, ale to zdanie subiektywne.
  Cześć i chwała bohaterom ! | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Radzymin Wąskotorowy ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Radzymin Wąskotorowy ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
		
 - 
Radzymińska Kolej Wąskotorowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
	
   | 
 |