Siemiatycze
Sm

 Oddano do użytku w roku 1906  ❋  GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025  Wysokość n.p.m. 134 m 

min 910 1.jpgOgólne spojrzenie na stację od północnego wschodu czyli od strony wjazdu z Czeremchy. Jedyny tutejszy peron wyspowy, po lewej tor 1 a po prawej tor 2.
min 910 2.jpgPołudniowo - zachodni skraj peronu i przejście przez tory. Dalej wyjazd w kierunku Siedlec.
min 910 3.jpgSemafory wyjazdowe B (z toru 3) i E (z toru 1) w stronę Siedlec. Ten drugi sygnalizator jest tutaj nowością - przed modernizacją stacji i częściową zmianą układu torowego go nie było. To dlatego oznaczenia semaforów wyjazdowych zachodniej głowicy stacji są "nie po kolei".
min 910 4.jpgSemafory wyjazdowe C (z toru 3) i D (z toru 1) w tym samym kierunku. Po prawej pięknie odnowiony w roku 2020 budynek dworca.
min 910 5.jpgBudynek - chociaż wybudowany w czasach PRL-u nie powoduje mdłości i nie odrzuca na odległość swoim widokiem. Wręcz przeciwnie. Jest zbliżony architektonicznie do stylu dworkowego z wieloma cechami neoklasycystycznymi ale w powojennym ujęciu. To nie żart - kilka takich obiektów (projektu Stanisława Kallera) zdołano wybudować w poststalinowskiej Polsce. Identyczny jest budynek dworca w Śniadowie oraz prawie wszystkie budynki stacyjne na wybudowanej po II wojnie linii Skierniewice - Łuków. W przybudówce na partrze znajdowała się kiedyś nastawnia dysponująca "Si".
min 910 6.jpgKrawędź peronowa przy torze 1 - spojrzenie na północny wschód.
min 910 7.jpgPółnocno - wschodni skraj peronu. Przed modernizacją stacji było tu dojście do przejazdu widocznego za niebieskim dźwigiem i przejście przez tory.
min 910 8.jpgDalej mamy już wyjazd w kierunku Czeremchy. Widać stąd komplet semaforów wyjazdowych - też "nie po kolei" bo (od lewej K, L, G i H oraz obecną nastawnię "Si" sterującą ruchem na całej stacji.
min 910 9.jpgWracamy na zachodni fragment peronu. Pani w czerwonym mundurku próbująca częściowo schować się za tablicą informacyjną jest wzorcem koloru #FF0000. Można sobie skalibrować monitor :)
min 910 10.jpgJest 17:00. Podróżni oczekujący na Polregio "Orlanka" relacji Białystok - Siedlce (ze stosowanym obecnie rozkładowym objazdem przez Hajnówkę) mogą odetchnąć z ulgą. Pociąg prawie punktualnie wjeżdża na stację.
min 910 11.jpgW roli głównej dwuczłonowy SZT SA133-010 w zielonych barwach województwa podlaskiego. Produkcja PESA Bydgoszcz S.A.
min 910 12.jpgPociąg rusza w dalszą drogę do Siedlec która trwać będzie blisko 50 minut. Osoby po drugiej stronie płotka to stęsknione osoby oczekujące i dysponujące ponadto samochodami - ze stacji PKP do centrum miasta trzeba jeszcze jakoś dojechać ponieważ to ponad 8 km.
min 910 13.jpgBudynek dworca od strony podjazdu i niewielkiego parkingu. Obecnie wszystko w tym miejscu wygląda bardzo gustownie :)
min 910 14.jpgSemaforek krajoznawczo - prawosławny

Święta Góra Grabarka niedaleko Siemiatycz to najważniejsze prawosławne sanktuarium w Polsce. Znajduje się tutaj monaster żeński Świętych Marty i Marii, cerkiew Ikony Matki Bożej "Wszystkich Strapionych Radość" oraz historyczna cerkiew Przemienienia Pańskiego. Jesteśmy u podnórza góry i na wstępie możemy obejrzeć studnię z cudownym źródełkiem które od XVIII wieku było celem pielgrzymek najpierw ludności unickiej, a następnie prawosławnej. Od roku 2001 nad studnią wznosi się nowa kapliczka.
min 910 15.jpgWchodzimy na teren sanktuarium. Krzyże wotywne będą nam towarzyszyć podczas całego pobytu na Grabarce.
min 910 16.jpgCerkiew pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego. To główna świątynia na Świętej Górze. Znajduje się na miejscu pierwszej kapliczki, która została zbudowana jako wotum wdzięczności za ocalenie podczas epdemii cholery w roku 1710. Nie jest to świątynia oryginalna ponieważ ta pochodząca z XIX wieku uległa całkowitemu zniszczeniu w wyniku podpalenia w roku 1990.
min 910 17.jpgZupełnie nowa, częściowo murowana cerkiew Przemienienia Pańskiego została wyświęcona w roku 1998.
min 910 18.jpgŚwięta Góra Grabarka nazywana jest także Górą Krzyży. Tysiące ustawionych krzyży wokół cerkwi Przemienienia Pańskiego to krzyże przynoszone z modlitwą o pomoc w różnych trudnych sytuacjach życiowych, chorobach i nieszczęsciach. Często są to też krzyże dziękczynne.
min 910 19.jpgLudzie przynoszą tu krzyże od 1710 roku. Liczba nowych krzyży wzrasta szczególnie w okresie przed świętem Przemienienia, gdy na Świętą Górę docierają liczne pielgrzymki.
W sumie miejsce niesamowite. Podobne znajduje się na Litwie w miejscowości Meškuičiai kilkanaście kilometrów na północ od Szawli. Tamto ma także wymiar religijny - tyle że katolicki i także jest narodowym sanktuarium.
Siemiatycze
mapa topograficzna
rok 1937
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Siemiatycze ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Siemiatycze ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Siemiatycze ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Siemiatycze

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część wschodnia | Województwo Podlaskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 910 |

Liczba gości na stronie Siemiatycze od 5 października 2025: 51
Data i czas poprzedniego wejścia: 31 października 2025 / 15:53
Średnia wejść dziennie: 1.83

Wpis do bazy MySQL: 5 października 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 19 października 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.015 sek