| Siemiatycze |
| Sm |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1906 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
|
Wysokość n.p.m. 134 m
|
|
 | Ogólne spojrzenie na stację od północnego wschodu czyli od strony wjazdu z Czeremchy. Jedyny tutejszy peron wyspowy, po lewej tor 1 a po prawej tor 2. |
 | Południowo - zachodni skraj peronu i przejście przez tory. Dalej wyjazd w kierunku Siedlec. |
 | Semafory wyjazdowe B (z toru 3) i E (z toru 1) w stronę Siedlec. Ten drugi sygnalizator jest tutaj nowością - przed modernizacją stacji i częściową zmianą układu torowego go nie było. To dlatego oznaczenia semaforów wyjazdowych zachodniej głowicy stacji są "nie po kolei". |
 | Semafory wyjazdowe C (z toru 3) i D (z toru 1) w tym samym kierunku. Po prawej pięknie odnowiony w roku 2020 budynek dworca. |
 | Budynek - chociaż wybudowany w czasach PRL-u nie powoduje mdłości i nie odrzuca na odległość swoim widokiem. Wręcz przeciwnie. Jest zbliżony architektonicznie do stylu dworkowego z wieloma cechami neoklasycystycznymi ale w powojennym ujęciu. To nie żart - kilka takich obiektów (projektu Stanisława Kallera) zdołano wybudować w poststalinowskiej Polsce. Identyczny jest budynek dworca w Śniadowie oraz prawie wszystkie budynki stacyjne na wybudowanej po II wojnie linii Skierniewice - Łuków. W przybudówce na partrze znajdowała się kiedyś nastawnia dysponująca "Si". |
 | Krawędź peronowa przy torze 1 - spojrzenie na północny wschód. |
 | Północno - wschodni skraj peronu. Przed modernizacją stacji było tu dojście do przejazdu widocznego za niebieskim dźwigiem i przejście przez tory. |
 | Dalej mamy już wyjazd w kierunku Czeremchy. Widać stąd komplet semaforów wyjazdowych - też "nie po kolei" bo (od lewej K, L, G i H oraz obecną nastawnię "Si" sterującą ruchem na całej stacji. |
 | Wracamy na zachodni fragment peronu. Pani w czerwonym mundurku próbująca częściowo schować się za tablicą informacyjną jest wzorcem koloru #FF0000. Można sobie skalibrować monitor :) |
 | Jest 17:00. Podróżni oczekujący na Polregio "Orlanka" relacji Białystok - Siedlce (ze stosowanym obecnie rozkładowym objazdem przez Hajnówkę) mogą odetchnąć z ulgą. Pociąg prawie punktualnie wjeżdża na stację. |
 | W roli głównej dwuczłonowy SZT SA133-010 w zielonych barwach województwa podlaskiego. Produkcja PESA Bydgoszcz S.A. |
 | Pociąg rusza w dalszą drogę do Siedlec która trwać będzie blisko 50 minut. Osoby po drugiej stronie płotka to stęsknione osoby oczekujące i dysponujące ponadto samochodami - ze stacji PKP do centrum miasta trzeba jeszcze jakoś dojechać ponieważ to ponad 8 km. |
 | Budynek dworca od strony podjazdu i niewielkiego parkingu. Obecnie wszystko w tym miejscu wygląda bardzo gustownie :) |
 | Semaforek krajoznawczo - prawosławny
Święta Góra Grabarka niedaleko Siemiatycz to najważniejsze prawosławne sanktuarium w Polsce. Znajduje się tutaj monaster żeński Świętych Marty i Marii, cerkiew Ikony Matki Bożej "Wszystkich Strapionych Radość" oraz historyczna cerkiew Przemienienia Pańskiego. Jesteśmy u podnórza góry i na wstępie możemy obejrzeć studnię z cudownym źródełkiem które od XVIII wieku było celem pielgrzymek najpierw ludności unickiej, a następnie prawosławnej. Od roku 2001 nad studnią wznosi się nowa kapliczka. |
 | Wchodzimy na teren sanktuarium. Krzyże wotywne będą nam towarzyszyć podczas całego pobytu na Grabarce. |
 | Cerkiew pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego. To główna świątynia na Świętej Górze. Znajduje się na miejscu pierwszej kapliczki, która została zbudowana jako wotum wdzięczności za ocalenie podczas epdemii cholery w roku 1710. Nie jest to świątynia oryginalna ponieważ ta pochodząca z XIX wieku uległa całkowitemu zniszczeniu w wyniku podpalenia w roku 1990. |
 | Zupełnie nowa, częściowo murowana cerkiew Przemienienia Pańskiego została wyświęcona w roku 1998. |
 | Święta Góra Grabarka nazywana jest także Górą Krzyży. Tysiące ustawionych krzyży wokół cerkwi Przemienienia Pańskiego to krzyże przynoszone z modlitwą o pomoc w różnych trudnych sytuacjach życiowych, chorobach i nieszczęsciach. Często są to też krzyże dziękczynne. |
 | Ludzie przynoszą tu krzyże od 1710 roku. Liczba nowych krzyży wzrasta szczególnie w okresie przed świętem Przemienienia, gdy na Świętą Górę docierają liczne pielgrzymki. W sumie miejsce niesamowite. Podobne znajduje się na Litwie w miejscowości Meškuičiai kilkanaście kilometrów na północ od Szawli. Tamto ma także wymiar religijny - tyle że katolicki i także jest narodowym sanktuarium. |
Siemiatycze mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Siemiatycze ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Siemiatycze ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Siemiatycze ❋
Atlas Kolejowy Polski
| |
|
|