| Okrzeszyn |
|
|
| Albendorf | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
| Albinów | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
|
Oddano do użytku w roku 1899 ❋ ZE - Ziedertal Eisenbahn / Kolej Doliny Zadrny
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Wysokość n.p.m. 487 m |
|
 | Z punktu widzenia Rzeczpospolitej Polskiej miejscowość ta to zupełny koniec świata. Cypelek polskiego terytorium otoczony z trzech stron Republiką Czeską. Nawet potoczek płynący przez Okrzeszyn - Szkło - należy już (poprzez Upę i Łabę) do zlewiska Morza Północnego. Do tej miejscowości dochodziła kiedyś i tu się kończyła prywatna, normalnotorowa Kolejka Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG) z Kamiennej Góry. Dawny budynek stacji - widok od strony podjazdu. W głębi widać południowo - wschodni skraj pasma Gór Kruczych. |
 | Jeszcze kilka lat temu dawny budynek stacyjny był zamieszkany. Obecnie - chociaż jest opuszczony, prezentuje się nadal całkiem nieźle (są nawet szyby w oknach na piętrze), ale z bliska widać już brak właściciela. Widok na północ od strony podjazdu - kierunek Kamienna Góra. |
 | Kolejka Doliny Zadrny była prywatnym przedsięwzięciem grupy przemysłowców z Kamiennej Góry. Budowa linii o długości 21 km trwała 2 lata, a uroczyste otwarcie nastąpiło 2 października 1899 roku. Kolejka dzielnie przetrwała dziejowe burze i w roku 1945 trafiła pod zarząd PKP, które wznowiły na niej kursowanie pociągów. Początkiem końca okazały się lata 50-te. Zaostrzenie przepisów o ruchu granicznym na modłę sowiecką spowodowało że cała ta okolica stała się niedostępna dla turystów i zaczęła się jej stopniowa, gospodarcza degradacja. Ruch pasażerski do Okrzeszyna został wstrzymany w roku 1954, ruch towarowy 5 lat później. Tor pomiędzy Chełmskiem Śląskim a Okrzeszynem rozebrano w roku 1973. Widok od strony peronów. Szyn oczywiście już tu nie znajdziemy... |
 | Okrzeszyn to stacja końcowa, chociaż do przystanku kolejowego w Petřikowicach na linii z Trutnova do Teplic nad Metují jest stąd tylko 2,5 km. Plany przedłużenia Kolejki Doliny Zadrny na drugą stronę granicy podobno istniały od samego początku jej istnienia, ostatecznie jednak do ich realizacji nigdy nie doszło. Widok na południe w kierunku końca linii i granicy z Czechami. Na południowym końcu stacji (tam gdzie teraz rosną drzewa) znajdowały się parowozownia i warsztaty. Obecnie tylko równia stacyjna położona dość wysoko ponad okolicą i ceglany domek przypominają o kolejowej historii tego miejsca... |
 | Na koniec wycieczki do Okrzeszyna odwracamy wzrok w kierunku przeciwnym niż dawna stacja kolejowa. Położony w dolince kościół pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny pochodzi z XVIII wieku. Styl późnobarokowy - przyznam że wcale mi na taki nie wygląda ale na wszelki wypadek spierać się nie będę. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Okrzeszyn ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Okrzeszyn ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Okrzeszyn ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Okrzeszyn ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kamienna Góra - Okrzeszyn (Kolej Doliny Zadrny) znajdują się na stronie stacji Krzeszów.
|
|