| Plaveč | 
	
		
	 | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1966  ❋  ČSD - Československé Státní Dráhy / Czechosłowackie Koleje Państwowe
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 495 m 
			 | 
		 
	 
 
	 | 
  | Rozbudowany ale architektonicznie nieskomplikowany (bo powstał pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku) budynek dworca widziany z nástupište 3 od strony zachodniej. Stacja duża, węzłowa i do tego graniczna - chociaż obecnie nie ma to większego znaczenia. | 
  | Ruch pasażerski praktycznie tutaj nie funkcjonuje. Latem roku 2024 odjeżdżały stąd dwa pociągi do Koszyc i przejeżdżały tędy dwa wakacyjne pociągi międzynarodowe relacji Poprad Tatry - Muszyna - Poprad Tatry. Poza tym innych połączeń w stronę Starej Lubovni nie ma. Za to stacja załadowana jest składami towarowymi - to przecież jeden z dwóch działających (obok Zwardonia) szlaków kolejowych do Polski. Dwóch ponieważ szczątkowy ruch przez bieszczadzkie przejście w Łupkowie można pominąć. | 
  | Ujęcie na "długiej lufie" w kierunku wschodnim. Lekko w lewo wyjazd do granicy z Polską i dalej do Muszyny a w prawo wyjazd do Prešova. Ale wcześniej mamy jeszcze mostek nad rzeką Poprad. | 
  | Nadal jesteśmy na peronie 3. Budynek dworca widziany od strony wschodniej. Od początku lat 70-tych czyli jeszcze w czasach Czechosłowacji odprawiała się tutaj granicznie pospieszna "Cracovia" z Krakowa Głównego do Budapesztu Keleti. Pociąg ten prowadził nawet wagon sypialny MÁV z Zakopanego. Pod koniec XX stulecia pojawiały się tu także dwa pociągi międzynarodowe jadące z Warszawy Wschodniej: najpierw "Karpaty" do Bukaresztu Nord (przejazd z Polski do Rumunii wschodnimi opłotkami Słowacji i Węgier miał na celu uniknięcie tranzytu przez Ukrainę i podwójnej, coraz bardziej upierdliwej "przestawki" z toru 1435 mm na 1520 mm i odwrotnie) a później "Bem" do Budapesztu Keleti. Obecnie (jak już wspomniałem) ruch pasażerski - w tym ten do Polski jest sporadyczny. | 
  | W dniu dokumentowania stacji w Plaveč nad doliną Popradu przetaczała się potężna, wielogodzinna burza. Muszę przyznać że spacerowanie pod siatką przewodów pod napięciem 3 kV w czasie gdy dookoła co kilka sekund walą pioruny nie było zbytnio komfortowe, ale kolejnej szansy na wykonanie zdjęć z tej stacji już nie było. Dlatego cykanie fotek poszło dość szybko. Bartek cały pobyt w Plaveč przesiedział w samochodzie tłumacząc że jest mokro :) | 
  | Ostatnie ujęcie - nástupište 1 - wyjazd do Starej Lubovni i Podolińca. Sieć trakcyjna w tę stronę kończy się za ostatnim rozjazdem stacji a dalej cała linia Plaveč - Poprad Tatry jest niezelektryfikowana. Z uwagi na jej wybitnie lokalny a do tego górski charakter chyba nie ma planów na jakąś daleko idącą modernizację. | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Plaveč ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Plaveč ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
	
   | 
 |  | 
 |