| Smržovka |
|
|
| Morchenstern | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
|
Oddano do użytku w roku 1894 ❋ RGTE - Reichenberg - Gablonz - Tannwalder Eisenbahn / Liberecko - Jablonecko - Tanvaldská Dráha
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Wysokość n.p.m. 600 m |
|
 | Budynek stacji - widok od strony wjazdów z Liberca i Jablonca nad Nisou. |
 | Na stacji stoi autobus szynowy 810 311-1, który w dniu dzisiejszym obsługuje boczną trasę Smržovka - Josefův Důl. Widok od strony wjazdów z Tanvaldu i Josefův Důl. |
 | Co 40 minut na stacji robi się bardzo ruchliwie. Następuje tu mijanie pociągów jadących z Liberca do Tanvaldu lub Harrachova ze składami zmierzającymi w relacji odwrotnej - do Liberca. W Smržovce można także przesiąść się na "motoračka" jadącego do Josefův Důl. Taki szczyt komunikacyjny trwa tu zaledwie 4 minuty ! Na tor 2 (pierwszy po lewej) od strony Tanvaldu wjeżdża podwójny spalinowy zespół trakcyjny 843/943 do Liberca... |
 | ...a chwilę później od strony Liberca wjeżdża na tor 3 (ten pod skałą) podobny zestaw spalinowy do Harrachova. |
 | Ale Smržovka to nie tylko miniaturowy węzeł kolejowy leżący na linii Liberec - Tanvald. To także odległy od stacji o niecałe 500 m monumentalny, kamienny wiadukt nad pobliską doliną - najbardziej znacząca, kolejowa budowla tych okolic Republiki Czeskiej. Składa się z dziewięciu łukowych przęseł, ma prawie 125 m długości a jego maksymalna wysokość to 26,5 m (a więc nie jest tak wysoki jak nasze słynne wiadukty w Stańczykach). Widok od strony zachodniej. |
 | Wyższy może nie jest, ale na pewno jego stan techniczny różni się zasadniczo od stanu wiaduktów w Stańczykach (na plus), no i nadal jeżdżą po nim pociągi (czego akurat na tych zdjęciach nie widać - szczęście nie dopisało a pogoda na oczekiwanie pociągu była okropna). Gdzieś wysoko na zboczu za wiaduktem po lewej stronie biegnie linia kolejowa do Josefův Důl. |
 | Budowlę pomimo padającego deszczu należało obfotografować możliwie dokładnie - widok od strony wschodniej. Można zauważyć że w planie wiadukt jest wpisany w łuk. Zaraz po opuszczeniu stacji w Smržovce linia kolejowa w kierunku Tanvaldu zakręca o około 150° w prawo. |
 | W bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu wybudowały się dawno temu (bo tak mniej więcej wyglądają) dwa domki. Ich mieszkańcom może się wydawać że pociągi przejeżdżają przez poddasza. Nie wiem czy byłbym zachwycony pociągiem jadącym mi nad głową ale podobno można się przyzwyczaić :| |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Smržovka ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Smržovka ❋
Baza Danych Kolejowych
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii przechodzących przez lub zaczynających się na stacji Smržovka znajdują się na stronach:
- linia Liberec - Tanvald - Harrachov --> strona stacji Tanvald.
- linia do Josefův Důl --> strona stacji Josefův Důl.
|
| |
|