| Chałupki |
| Chi |
|
|
|
|
| Annaberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Początek funkcjonowania obiektu - rok 1847 WB - Wilhelmsbahn AG / Kolej Wilhelma
|
LK nr 151 Kędzierzyn Koźle - Chałupki - granica PL/CZ LK nr 158 Rybnik Towarowy - Chałupki
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Wysokość n.p.m. 206 m |
|
 | Budynek stacji - peron 2. Widok od strony północnej. |
 | Ujęcie odwrotne - widok na północ z peronu 2. Na wprost nastawnia "ChiA", po lewej widoczny czubek wieży ciśnień i towarowa część stacji z kilkunastoma torami postojowymi. Natomiast na torze przy peronie 1 zaparkował kibelek Przewozów Regionalnych EN57-1389 do Katowic. Odjedzie z Chałupek o 16:44. Przed nami wyjazdy w kierunku Raciborza (na wprost) i Wodzisławia Śląskiego (kilometr dalej w prawo). |
 | Widok na południe - wyjazd w kierunku Bohumína. Do granicznego mostu nad Odrą (w tym miejscu Odra jest rzeką graniczną pomiędzy Polską i Czechami) mamy jeszcze 800 m. Po lewej spalinowóz SM42. To wyremontowany egzemplarz o numerze 620 396-3 wrocławskiej spółki przewozowej DLA (dawniej prawdopodobnie był to SM42-731). Chwilowo pokrywa się pajęczyną na bocznym torze granicznej stacji. |
 | Zabudowania stacyjne widziane z peronu 2 od strony południowej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Chałupki ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Chałupki ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Chałupki ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
1* Kolejowe przejście graniczne Chałupki - Bohumin to przejście towarowe. W sposób umowny można przyjąć że tutaj (lub nieco wcześniej - w pobliskim Boguminie) rozpoczyna się Magistrala Nadodrzańska prowadząca przez Racibórz, Kędzierzyn Koźle, Opole, Wrocław, Głogów, Zieloną Górę, Rzepin i Kostrzyn aż do Szczecina. Pociągów pasażerskich przekraczających tu granicę zawsze było jak na lekarstwo - pojawiły się w Chałupkach dopiero w roku 1992. Pierwszym składem dalekobieżnym jaki tędy przejeżdżał był pospieszny "Bem" ze Szczecina Głównego i Wrocławia Głównego do Budapesztu Keleti. No ale tego pociągu od dawna już nie ma. Obecnie przejeżdżają tędy granicę lokalne składy Polregio z Katowic i Raciborza do Bogumina.
2* O ile projekt Trójmorza - lansowana przez PAD koncepcja bliskiej współpracy gospodarczej państw Europy Środkowej wejdzie w fazę praktycznej realizacji - a mam wielką nadzieję że tak się stanie, to przejście graniczne w Chałupkach i cała "nadodrzanka" ma szansę zaistnieć jako kolejowy kręgosłup tego projektu. To właśnie ten szlak jest najwygodniejszym powiązaniem naszych południowych sąsiadów - grupy V4 i Austrii z portami w Szczecinie i Świnoujściu
3* Ze stacji w Chałupkach wychodziła (lub miała wychodzić) w kierunku południowym jeszcze jedna linia kolejowa. Linia ta zachodnimi przedmieściami Ostravy przez Petřkovice i Hlučín miała docierać do Opavy. Szlak Opava Východ - Petřkovice funkcjonował przed wojną, odcinek z Opavy do Hlučína funkcjonuje do dziś. Natomiast żadne mapy, zdjęcia (także lotnicze) ani rozkłady jazdy nie pozwalają na zweryfikowanie istnienia odcinka Chałupki - Petřkovice. W Chałupkach pozostał tylko tor zakręcający na zachód kończący się absurdalnie na samej granicy z Czechami....
|
| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI |
| 1945 |
---> BOHUMIN |
| 2012 |
---> WODZISŁAW ŚLĄSKI |
|
| Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI |
| 1992 |
---> BOHUMIN |
| 2016 |
---> WODZISŁAW ŚLĄSKI |
|
| |
|