| Wyszogród |
| Wd |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1924 ❋ SKP - Sochaczewska Kolej Powiatowa
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
|
Wysokość n.p.m. 70 m
|
|
| Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
 | Dawny podjazd do stacji znajdujący się na końcu dawnej drogi prowadzącej z Sochaczewa do Wyszogrodu. Obecnie droga do tego drugiego miasta już nie prowadzi i kończy się ślepo na wale przeciwpowodziowym. |
 | Budynek stacji en face. Obiekt jest monitorowany - przynajmniej tak informują tabliczki umieszczone tu i ówdzie. Kiedyś - już w czasach postkolejowych był tu sklep / magazyn firmy Agroma zajmującej się ciągnikami rolniczymi. Możliwe że do dziś jest to własność prywatna. Jeżeli tak to w szybkim tempie się ona dekapitalizuje - stan budynku mówi sam za siebie. Do środka nie wchodzimy bo i po co ? Ale zejść na równię stacyjną można a nawet trzeba. |
 | Na peron stacji schodziło się takimi szerokimi, imponującymi w czasach swojej świetności schodami. Ale trzeba uważać ponieważ na dole podobnym teraz do nadrzecznej łąki jest pełno potłuczonego szkła i pokrzyw, Zostały tu takż tory o które bardzo łatwo się potknąć i wyrżnąć ryjem o glebę. Teren dawnej stacji jest dość rozległy ponieważ linia wąskotorowa w Wyszogrodzie kończyła się trójkątem nawrotnym którego dwa wierzchołki opierały się o wał przeciwpowodziowy. Jego fragment widziany jest za drzewami na wprost. Dalej mamy już rozlewisko Wisły. |
 | Ujęcie w kierunku południowo - wschodnim czyli dawny wyjazd do Sochaczewa Wąskotorowego. |
 | Budynek stacyjny widziany od strony torów i dawnego peronu (był tu jeden). Co ciekawe - nie ma w dostępnych materiałach historycznych stuprocentowo pewnej daty jego powstania. Moim zdaniem wybudowano go po roku 1930. Jest godny epoki w której powstał - jego charakterystycznymi, modernistycznymi elementami są płaski dach i półokrągła wieżyczka mieszcząca klatkę schodową. Poza tym został wybudowany "na bogato" - nie wszystkie stacje wąskotorowe w przedwojennej Polsce (a wręcz przeciwnie bo ich zdecydowana mniejszość) posiadały takie eleganckie, ceglane budynki. |
 |
 |
 |
Droga obok której stoi budynek dworca prowadzi obecnie donikąd. Ale jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia wyglądało to zupełnie inaczej ponieważ była ona podejściem do południowego przyczółka legendarnej, drewnianej przeprawy mostowej przez Wisłę. Most przez Wisłę pomiędzy Wyszogrodem a wsią Kamion zbudowali w 1916 roku Niemcy jako prowizoryczną, stalowo - drewnianą konstrukcję przydatną w czasie wojny. Prowizorka okazała się nadzwyczaj żywotna i przetrwała z przerwami ponad 80 lat - całe dwudziestolecie międzywojenne, kolejną wojnę (została wówczas częściowo zniszczona) i czasy PRL-u (odbudowano ją niedługo po wojnie). Most miał 60 przęseł, ograniczenie nośności do 20 ton i liczył sobie 1280 m długości. Przez dziesięciolecia uchodził za najdłuższy, drewniany obiekt tego typu w Europie. Był w permanentnym remoncie (luzujące i zarywające się deski oraz coroczna kra lodowa) a co kilkadziesiąt metrów ustawiono na nim poprzeczne szykany sprawiające że praktycznie panował na nim odcinkowy ruch wahadłowy. Co ciekawe - na całym moście obowiązywał zakaz używania otwartego ognia co sprawiało że idąc z miasta do pociągu nie można było sobie na nim legalnie zajarać :) Dwa razy miałem przyjemność forsowania Wisły drewnianym mostem w Wyszogrodzie podczas podróży z Mazur do Łodzi. Przejazd po nim był nie lada wyzwaniem i dostarczał sporej dawki emocji - konstrukcja trzęsła się i trzeszczała a przez dziury w jezdni mostu było widać rwący nurt Wisły.
No dobrze, ale jakie ma to powiązanie z końcową stacją sochaczewskiej wąskotorówki ? Całkiem sporo. Stacja usadowiona przy głównej drodze do miasta nie mogła mieć lepszego położenia - nawet gdy trzeba było jeszcze do niego dojść lub dojechać rowerem po chybotliwej kładce półtora kilometra. Wtedy gdy budowano odconek kolejki z Tułowic Sochaczewskich do Wyszogrodu (rok 1924) było to położenie optymalne. W roku 1999 nastąpiła radykalna zmiana chociaż nie miało to już większego znaczenia - ostatni pociąg do Sochaczewa Wąskotorowego odjechał stąd 30 listopada 1984 roku czyli 15 lat wcześniej. Po wybudowaniu nowego mostu przesuniętego względem starego o 600 m w dół Wisły chętnych wyszogrodzian do skorzystania z lokalnych usług PKP i tak raczej by nie było ponieważ wiązałoby się to z nałożenia czterech km z miasta do stacji. Wąskotorowa historia w pobliżu Wyszogrodu dobiegła końca w roku 1994 - teraz jest to totalne zadupie a opuszczony budynek stacji sterczy ponuro pośród nadwiślańskich łąk.
źródło Internet - do mapki (fragment większej całości) serwis nie posiada praw autorskich. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Wyszogród ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Wyszogród ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Drewniany most na Wiśle
(1916 - 1999) ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
-
Wyszogród - najdłuższy drewniany most w Europie ❋ You Tube
|
|