| Reszel | 
	
		
			
				| Rs | 
				
 
				 | 
				
 
				 | 
			 
		 
	 | 
	
  | 
| Rössel | przedwojenna niemiecka nazwa stacji | 
	
 
	
		
			| 
 Oddano do użytku w roku 1908  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
			 | 
		 
	 
 
	
		
			| 
 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
			 | 
			
 Wysokość n.p.m. 111 m 			 | 
		 
	 
 
	 | 
  | Tor położony najbliżej budynku stacji nie posiadał peronu a prowadził do znajdującej się po sąsiedzku rampy magazynowej. Krawędzie peronowe na dawnej stacji w Reszlu znajdują się bardziej w prawo - już w tych zaroślach. Ujęcie na zachód w kierunku dawnego (bo przecież już nim nie jest) węzła kolejowego Sątopy Samulewo. | 
  | Spojrzenie w kierunku wschodnim. Przed wojną był to wyjazd w stronę Kętrzyna (dokładnie Nowego Młyna - nieistniejącego już posterunku odgałęźnego znajdującego się 5 km na zachód od tej stacji). Po wojnie był to już koniec linii z Sątop Samulewa, dalej na przedłużeniu linii wybudował się Reszelski Zakład Przemysłu Maszynowego i Leśnictwa (obecnie REMA S.A. Reszel). Do dziś na ulicy Bolesława Chrobrego pomiędzy stacją a firmą widać pozostałości torów bocznicowych kiedyś do niej prowadzących. | 
  | Plac przed stacją - ujęcie od strony miasta. | 
	
	Reszel mapa topograficzna rok 1928
	 | 
	Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. | 
	Linki zewnętrzne
		
- 
	Stacja Reszel ❋ 
	Ogólnopolska Baza Kolejowa
 - 
	Stacja Reszel ❋ 
	Atlas Kolejowy Polski
		
 - 
Szlak Połamanych Semaforów Sątopy Samulewo - Reszel - Nowy Młyn (Bischdorf - Rössel - Neumühl) ❋ Kolej na Mazurach
	
   | 
	Odbudowana po wojnie linia łącząca Sątopy Samulewo i Reszel (licząca zaledwie niecałe 10 km) była tylko malutkim ogryzkiem większej, zapomnianej całości. Całość ta czyli połączenie Słobity - Nowy Młyn o długości 117 km dawało praktycznie prosty jak pod linijkę (z wyjątkiem lawirowania na podejściach do stacji Orneta i Sątopy Samulewo) ciąg komunikacyjny z Elbląga do Kętrzyna. W powojennej Polsce uznano jednak że jego odbudowa jest bezcelowa. Jadąc obecnie z Trójmiasta na Mazury zakosami przez Olsztyn Główny i Korsze mamy jednak zdecydowanie dalej.
  Ostatni pociąg pasażerski z Reszla do Sątopów Samulewa odjechał 28 maja 1989 roku. | 
	  | 
	Semaforek krajoznawczy - kilka znanych i lubianych zabytków Reszla.
  Zamek biskupów warmińskich w Reszlu. Zasadniczo powstał w latach 1350 - 1401. Późniejsze zmiany i modernizacje następowały w XV wieku, budowla mocno ucierpiała podczas wielkich pożarów na początku wieku XIX. W okresie międzywojennym (a więc jeszcze "za Niemca") rozpoczęto na zamku prace rekonstrukcyjne, które z przerwami trwają do dzisiaj :) Obecnie na zamku mieści się oddział Muzeum Warmii i Mazur, hotel i restauracja. | 
	  | 
	Most gotycki na rzece Sajnie (Cynie), zbudowany z cegły w drugiej połowie XIV wieku zwany także Mostem Wysokim. Jest to obiekt murowany z cegły na podmurówce z kamienia. Górą prowadzi ulica Mazurska, dołem dość głębokim wąwozem przepływa rzeczka Sajna. Budowlę wzniesiono w drugiej połowie XIV wieku pierwotnie w formie trzech przęseł. Na przestrzeni dziejów most ulegał kilkukrotnym przekształceniom, m.in. poprzez domurowanie od dołu dodatkowych łuków o mniejszym promieniu, łuk najniższego poziomu stanowi przepust dla rzeki. Całkowita długość mostu wynosi 34,9 m a wysokość 17 m. Trzy główne przęsła mostu mają rozpiętości 4,40 m + 7,40 m + 4,40m. | 
 |